Träning i livet

WORKSHOP

Välkommen!

All rörelse behöver inte vara organiserad. Vissa elever behöver röra sig ofta. Speciellt barn med koncentrationssvårigheter som får ny kraft och motivation genom korta stunder av rörelse. Hellre många korta stunder än ett långt pass visar forskning. Även elever som har svårt att starta kan behöver kicka igång sin kropp med rörelse. 

Inget kan nog bli så konkret och tydligt som när man tejpar olika saker på golvet som bidrar till mer rörelse eller hänger upp material på väggarna som bidrar till mer rörelse. 

Med de tankarna skapades skolans gym!

Skolans gym består av en ruta som två gånger två meter och som tejpats på golvet eller markerats med pusselmattor. Här har man placerat olika övningar och material på väggarna. Det bästa är att tejpa balanslinjer, hoppstegar, hopprutor, tre i radmönster för att locka till ännu mer rörelse. Här finns något för alla som vill ta en extra rörelsepaus när andan faller på eller energin tar slut.

Genom att skriva ut materialet kan ni skapa ert eget gym! 

Sätt upp på vägen.

Daglig rörelse. Varje gång som eleven utfört en rörelse kryssar den för ett hjärta. 

Välj sex olika rörelsekort och klipp ut bilderna på tärningens siffror. Tejpa siffrorna 1-6 på rörelsekorten en på varje rörelsekort. Välj hur många upprepningar som ska utföras av varje rörelse innan ni startar.

Övning 1 – Kasta tärningen och utför rörelsen. När du fått samma siffra tre gånger kan du avsluta övningen.

Övning 2 – skriv sju siffror på ett papper. Kasta tärningen och utför övningen, har du skrivit siffran på ditt papper kryssar du över siffran. När du kryssat över alla siffror kan du avsluta övningen.

När ni tröttnat på övningen kan ni byta plats på siffrorna eller sätta upp nya rörelsekort 

Välj fem olika rörelsekort och sätt upp dem på väggen. Placera en siffra framför rörelsekortet. Siffran avgör  hur många upprepningar som ska utföras av varje rörelse.

När ni tröttnat på övningen kan ni byta ut siffran eller sätta upp nya rörelsekort.

Fyra olika rörelsekort. Scanna QR-koden för instruktioner. Skriv ut dem och häng upp dem på en lina. 

Klicken med vänner sprider rörelseglädje och planschen visar grundrörelser.

Skriv ett ord som eleverna ska bokstavera med hjälp av rörelser. Ett nytt ord varje dag. 

Tejpa på golvet!

Tre i rad liggande på magen med händerna i luften. 

Tre i rad i armhävningsställning.

Missa inte Lärfys som visar flera övningar som man kan placera i gymmet. 

Ladda ner rörelsetärningen!

Klipp ut och sätt ihop tärningen. Kasta den och utför en av rörelserna på tärningens sida och kryssa rutan. Kasta tärningen på nytt och fortsätt tills alla rutorna är kryssade!

Testat Energizer?

Dra ett kort och utför rörelsen. Materialet går att beställa för 99kr.

Till materialet finns många olika användningsområden men passar perfekt i Skolans gym. 

Intresserad av mer material för ökad rörelse. Läs mer om Lilla skolpaketet.

Intresserad av mer material för ökad rörelse. Läs mer om Stora skolpaketet.

Intresserad av skyltar till skolgården för ökad rörelse? Läs mer och beställ.

Det här har inspirerat till Skolans gym!

På ett bord längst inne i klassrummet låg en hög med små hantlar. Jag vände mig frågande mot den unga läraren vars klassrum jag skulle låna för att hålla dagens föreläsning och sa: ”Vad kul att ni är igång!” 

Läraren berättade om hösten som startat med en konflikt under ett föräldramöte men som mynnade ut med en positiv klang och gjorde att de tillsammans kunnat skapa klassens gym. Konflikten hade börjat med att skolans idrottshall skulle renoveras. Under renoveringen hade pedagogerna fått utforma idrottstimmar på egen hand. Läraren hade valt att dela upp idrottstimmarna på veckans alla dagar. Utomhusaktiviteter hade planerats men det hade också skapats ett litet gym bestående av små rörelsekort som skulle utföras bakom en vikvägg i klassrummet. Gymmet skulle besökas av alla elever varje dag och när de utfört dagens övningar skulle de sätta ett kryss vid sitt namn. 

Eleverna var eld och lågor men under föräldramötet gav en förälder sin tydliga åsikt om att skolan är till för kunskap, inte för rörelse. Han menade att barnen skulle bli störda och inte kunna prestera på bästa sätt om man plötsligt skulle bryta av med fysisk aktivitet. Det skulle bli en enda röra. 

Men klassen testade sitt gym. Det gav dopaminkickar och blev ett kul och ibland välbehövligt avbrott för eleverna. En dag kom föräldern på besök och med sig hade hen ett par hantlar som en förlåtande gest. Hemma hade barnet ständigt pratat om klassens gym och vilka positiva upplevelser det gav. Föräldern ville helt enkelt be om ursäkt. Efter det kom fler och fler barn med små hantlar – alla eleverna ville ha sina egna. 

Upplevare Sara Wikander – Text från boken Aktiv skoldag